24. januar 2017

Er du dækket på skiferien?
Skiulykker gør ondt på kontoen uden forsikring

Når tusindvis af danskere hvert år tager på ski i vinterferien, er det langt fra alle, der har styr på, om deres forsikring dækker turen. Stjålent udstyr, sammenstød med andre skiløbere og akut hjemtransport, der kan løbe op i 250.000 kroner, er for egen regning, hvis du ikke har forsikringen i orden.

Vinterferien nærmer sig, hvor mange af de ca. 500.000 danskere, der hvert år tager på skiferie, drager mod snefyldte egne i søgen efter det perfekte skisportssted. Desværre er den aktive ferieform forbundet med flere risici end en uge med afslapning ved poolen. Der er fem gange højere risiko for at komme til skade på skiferien end på en almindelig ferie, og mange danskere kommer ikke kun hjem med gode skiminder, men også med brækkede knogler, forstuvede knæ eller hjernerystelse.

- Hvert år kommer ca. 5.000 danskere til skade på skiferien. Og selvom det ikke er overraskende, at en aktiv ferie indebærer højere risiko for skader end en badeferie, har langt fra alle danskere forsikringen i orden, før de tager på ski. Derfor råder vi alle - nybegyndere såvel som erfarne skiløbere – til at kontakte deres forsikringsselskab og sikre sig, at de er tilstrækkeligt dækket, så snart skiferien er booket. Ellers kommer en skiskade ikke kun til at gøre ondt fysisk, men også økonomisk, forklarer Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka.

Unge hænger selv på regningen
Begiver man sig ud på de stejle løjper uden forsikring, bliver det dyrt, hvis man er involveret i en ulykke og skader andre. Især risikerer de unge mellem 21 og 25 år at stå med en stor regning, da op mod 40 procent af dem ikke har en indboforsikring. De står derfor selv med erstatningsansvaret for skader, de påfører andre i en eventuel ulykke.

- Når de unge flytter hjemmefra, og økonomien bliver stram på et SU-budget, fravælger mange forsikring. Men forvolder de skade på sig selv eller andre på skiferien, står de uden dækning og kan risikere et stort økonomisk erstatningskrav, det kan være svært at efterkomme, siger Lise Agerley.

Indboforsikringen dækker ikke kun ansvarsskader, men også tyveri på skiferien. Hvis dit skiudstyr f.eks. bliver stjålet fra et stativ på løjperne, så dækker forsikringen også.

Dyr hjemtransport uden rejseforsikring

Ud over en indboforsikring bør du også have en rejseforsikring til ferien. Den dækker bl.a. udgifter til lægebehandling i de tilfælde, hvor det blå EU-sygesikringskort ikke dækker, og den dækker hjemtransport med ambulancefly eller helikopter, hvis du f.eks. er kommet alvorligt til skade på ski i udlandet. Det kan nemlig kræve speciel hjemtransport, hvis du f.eks. skal transporteres hjem med brækket ben eller på en båre, og det kan koste helt op til 250.000 kroner. Står du uden rejseforsikring, er turen hjem for egen regning, og det samme gælder turen ned fra bjerget med et brækket ben. Her skal du selv betale udgiften til redningspersonale, hvis du skal fragtes ned fra pisterne i den såkaldte "banan” og ikke er forsikret.

Derudover skal du selv kommunikere med lægen i udlandet – uden hjælp fra en dansk alarmcentral. Vær også opmærksom på, at det blå EU-sygesikringskort ikke dækker på private klinikker og hospitaler – og det er typisk disse klinikker der ligger tættest på skisportsstederne. Rejser du uden for EU-landene, er behandlingen i pågældende land også kun dækket af en rejseforsikring.

- Det er en god idé at købe en rejseforsikring, der også indeholder skidækning, når du skal på skiferie. Så undgår du blandt andet dyre ekstraregninger, hvis du kommer til skade og den eneste lægeklinik i området er privat, eller hvis du får brug for hjemtransport i forbindelse med en skade. Du kan også få kompensation for ødelagte feriedage, hvis du bliver syg eller er kommet til skade på ferien, afslutter Lise Agerley.

Det skal du overveje, før du tager på skiferie:

Dækker det blå EU-kort?
Det blå EU-sygesikringskort gælder i alle EU-lande samt Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz. Bestil kortet i god tid, så du er sikker på at have det med dig. Går turen uden for Europa, skal du købe en privat rejseforsikring.

Er skiløb dækket af min rejseforsikring?
Mange rejseforsikringer dækker kun skiferien, hvis du køber et skitillæg. Tjek derfor hos dit forsikringsselskab, om din rejseforsikring dækker.

Må jeg køre offpiste?
Skader efter offpiste-kørsel er ikke altid dækket af det forsikringstilbud, der normalt dækker skiløb, da man ved offpiste-kørsel ofte ”handler uagtsomt” og f.eks. ignorerer skiltning med færdsel forbudt. Hos nogle forsikringsselskaber er offpiste-skader dækket på linje med andre skiskader.

Kan jeg få kompensation for ødelagte feriedage, leje af udstyr mv. via min rejseforsikring?
Hos nogle forsikringsselskaber er det muligt af få refusion for de dage, du ikke kan stå på ski på grund af sygdom eller skader og for eventuel leje af skiudstyr. Det kan dog kræve, at du har tegnet en tillægsforsikring til skiferien inden afgang.

Hvad hvis mit udstyr bliver stjålet?
Som udgangspunkt dækker din indboforsikring, hvis du f.eks. har stillet dine ski i holderne på løjperne, og de bliver stjålet derfra. Men hvis du lader skiene stå udenfor uden opsyn i længere tid, eller f.eks. placerer dem uden for din indkvartering, kan det vurderes som ”grov uagtsomhed”, og så dækker forsikringen ikke nødvendigvis.

Kan jeg blive transporteret hjem ved alvorlige skader?
Det blå sygesikringskort dækker din behandling på offentlige lægeklinikker og hospitaler i det pågældende land, hvor skaden er sket, men ikke din akutte hjemtransport. Her er det kun rejseforsikringen, der kan spare dig for de op mod 250.000 kr., sådan en tur kan risikere at koste.

For yderligere information kontakt venligst:
Lise Agerley, direkte: 43 58 59 11