13. september 2017

Første septemberstorm i 27 år:
Sådan dækker din forsikring skader efter stormen

Efteråret har indfundet sig, og DMI har udsendt varsel om vindstød af stormstyrke onsdag den 13. september. Læs her, hvordan mange stormskader kan forebygges, og hvad forsikringen dækker, hvis du står tilbage med skader efter det kraftige blæsevejr.

Onsdag bliver en meget blæsende dag med vindstød af stormstyrke på op til 25-30 m/s, advarer DMI. Især i de sydlige dele af Danmark skal man være opmærksom på tagsten, der blæser ned eller store grene, der knækker af træerne og forårsager skader på hus eller udendørs møblement som havemøbler, grill eller trampolin.

Der er hjælp at hente hos forsikringen, hvis du står tilbage med skader efter stormen, men det er også vigtigt at tage sine forholdsregler op til, lyder rådet fra forsikringsselskabet Alka.

- Har du fået skader på dit hus som følge af stormen, f.eks. tagsten der er blæst ned, er det husforsikringen, der dækker. Det er derimod indboforsikringen, der dækker skader på dit indbo som følge af en stormskade, f.eks. vandskader på møbler, siger Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka. Hun fortsætter:

- Du skal dog være opmærksom på, at de fleste forsikringer ikke dækker skader på dine løse genstande i haven. Heller ikke hvis de blæser væk. Det er kun dig selv, der er ansvarlig for at sætte havemøbler, krukker, grill, osv. indenfor, så du undgår at de bliver beskadiget af de kraftige vindstød. Er de løse genstande i haven derimod skyld i skader på dit hus, fordi stormen har taget fat i dem, dækker husforsikringen skaderne de forvolder på huset.

Forsikringen dækker ved 17,2 m/s
For at din forsikring skal dække skader som følge af en storm, skal vindhastigheden have været minimum 17,2 meter per sekund. Hvis du er i tvivl, kan du bruge forsikringsvejret.dk til at kontrollere, om der har været storm på din adresse.

- Men husk, at selvom der har været tale om vindstød af stormstyrke, dækker forsikringen kun skader, hvis dit hus er forsvarligt vedligeholdt, eller skaden ikke kan tilskrives en fejlkonstruktion. Sørg derfor løbende for at vedligeholde og holde øje med husets stand, så det er modstandsdygtigt over for vind og vejr, råder Lise Agerley.

Sikr dit hus mod følgeskader
Når stormen har hærget, er det vigtigt at du sikrer dit hus mod eventuelle følgevirkninger af skaderne. Dit forsikringsselskab dækker udgifterne til en midlertidig reparation, hvis du husker at dokumentere det. Du skal derfor huske at gemme alle kvitteringer, ligesom det er en rigtig god idé at tage billeder af skaderne, så du kan vise skadens omfang senere hen.

- Du har selv pligt til at sikre, at skaderne efter stormen ikke bliver større, f.eks. ved at dække et hul i taget eller afskærme knuste ruder med vandtætte materialer som f.eks. træplader eller plastik. Til gengæld dækker din husforsikring rimelige udgifter til sådanne sikringer af bygninger eller oprydning, afslutter Lise Agerley.

Alkas gode råd før og efter stormen:

Før stormen

• Hold øje med stormvarsler hos DMI på: https://www.dmi.dk/vejr/services/varsler/
  • Sæt havekrukker, havestole og andet, som kan blive taget af stormen, indendørs
  • Fjern eller fastgør løse genstande i haven – også havetrampolinen
  • Fæld gamle træer og fjern grene
  • Fastgør løse tagsten
  • Luk alle vinduer og døre
  • Aftal gerne med naboerne, at I hjælper hinanden, hvis den ene ikke er hjemme

Efter stormen

• Dæk ødelagte vinduer til med træplader og huller i taget med presenning
  • Tag billeder af det beskadigede