31. marts 2016

Jævnlige forsikringstjek sparer dig penge:
Sådan undgår du dyre forsikringer

Løbende prisstigninger, prisforskelle mellem forsikringsselskaberne og ændrede forsikringsbehov gør det til en god idé at tjekke sine forsikringer med jævne mellemrum. Det sikrer, at du er dækket bedst muligt og kan spare penge.

Hver uge gennemgår danskerne med stor iver supermarkedernes tilbudsaviser og tager fra butik til butik for at spare penge. Anderledes ser danskernes iver ud, når det gælder om at finde de bedste tilbud på forsikringer. Det betyder, at mange trofaste kunder snyder sig selv og betaler alt for meget for deres forsikringer.

”Jo længere tid du har været kunde i et forsikringsselskab, jo mere er der ofte at spare ved at undersøge markedet og skifte forsikringsselskab,” lyder det fra Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka Forsikring.”

Det kan være, at du er flyttet sammen med kæresten, og I derfor kan tegne en mere fordelagtig indboforsikring for jer begge. Det kan også være, at du har fået kortere eller længere til arbejde, og hvis du kører i bil, kan det have en betydning for prisen på din bilforsikring. Almindelige prisforskelle mellem forsikringsselskaberne gør ligeledes, at du kan spare penge med et forsikringstjek.”

Sørg for korrekt dækning
Der er ikke kun en økonomisk gevinst ved at foretage et forsikringstjek. Man sikrer også, at man er korrekt dækket i tilfælde af uheld og ulykker.

”Hvis din bil bliver beskadiget, din dyre cykel bliver stjålet, eller din kælder oversvømmes, står dit forsikringsselskab klar til at hjælpe dig. Men vi kan kun hjælpe dig i det omfang, at du er dækket korrekt,” forklarer Lise Agerley fra Alka.

”Tjekker du ikke dine forsikringer med jævne mellemrum, risikerer du at stå over for nogle meget ubehagelige overraskelser, den dag du får brug for din forsikring og opdager, at du ikke er korrekt dækket. Din livssituation og behov ændrer sig jo løbende, og det er vigtigt, at dine forsikringer er opdaterede, hvis du vil have en optimal dækning.”

10 minutter kan spare dig for tusindvis af kroner
Nogle tænker måske, at det er besværligt og tidskrævende at finde de mest fordelagtige forsikringer. Men ti minutter hvert andet år er alt, hvad man behøver at bruge på et forsikringstjek.

”Hvis du som udgangspunkt har sørget for at være korrekt dækket, da du købte din forsikring, behøver det ikke at tage mere end ti minutter hvert andet år at gennemgå dine policer. Man kan for eksempel tjekke forsikringspriser på forsikringsguiden.dk. Her kan man sammenligne priser og dækning hos 18 forskellige forsikringsselskaber,” forklarer Lise Agerley fra Alka.

2 gode grunde til at tjekke dine forsikringer:

• Du kan måske få et bedre tilbud hos et andet forsikringsselskab – og dermed spare penge.
  • Dine behov har måske ændret sig, så du har brug for en anden type forsikring eller dækning. Ændrer du ikke dine forsikringer efter din livssituation, kan det ende med, at du ikke er korrekt dækket.

FOR YDERLIGERE INFORMATION:
Mail: lag@alka.dk