28. september 2016

Undgå en økonomisk klemme:
Er du studerende – og lejer? Sådan er du dækket, hvis uheldet er ude

Manglen på studieboliger i især universitetsbyerne gør, at mange studerende lejer sig ind hos andre. Og er man lejer, skal man passe på ikke at komme i en økonomisk klemme, hvis man uheldigvis ødelægger sin udlejers vaskemaskine, eller en gæst smadrer porcelænsstellet, som udlejer har arvet. For hvem skal egentlig dække skaderne, hvis uheldet er ude?

Med et rekordstort optag på de videregående uddannelser i år er der rift om studieboligerne i de større byer. Mange studerende må derfor vinke farvel til drømmen om egen lejlighed og ty til at leje sig ind privat hos andre. Men når dit navn bliver tilføjet på dørtelefonen hjemme hos en anden, er du ikke længere kun ansvarlig for dine egne ting, men også for udlejers inventar i lejligheden, du bruger. Derfor kan du som lejer nemt havne i en økonomisk kattepine, hvis der ikke er en klar aftale om, hvem der dækker skaden, hvis du uheldigvis kommer til at ødelægge udlejers spisebord eller skubbe en lampe på gulvet. For hvem hæfter for det i sidste ende – er det lejer eller udlejer?

- Mange unge tænker ikke over, at de i et privat lejemål ikke kun er ansvarlig for sine egne men også andre menneskers ting. Hvis du sparer indboforsikringen væk, fordi den synes som en stor post på SU-budgettet, kan det blive en rigtig dyr fornøjelse, hvis du ved et uheld kommer til at gøre skade på nogle af din udlejers ting, siger Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka Forsikring.

I et privat lejemål er udlejer kun forpligtet til at have en forsikring, der dækker ”det faste inventar” – det vil sige vægge, tag, loft, gulve, vinduer og køkkener. Forsikringen dækker kun skader på disse, hvis der er tale om brand-, storm- og vandskader. Altså dækker udlejers forsikring ikke, hvis du ved et uheld kommer til at ødelægge køleskabet.

Som lejer bør du som minimum have en indboforsikring, der dækker både dine egne ting og de ting, som du låner af udlejer, råder Lise Agerley. Desuden bør du tjekke dækningsgraden hos dit forsikringsselskab og muligheden for en tillægsforsikring, hvis der f.eks. er meget dyr elektronik i hjemmet.

Tjek lejekontrakten
En anden god måde at undgå en ubehagelig, økonomiske overraskelse er at læse lejekontrakten godt igennem og evt. få tilføjet erstatningspligt, før du skriver under, mener Lise Agerley.

- Det kan være enormt svært at afgøre, hvem der skal betale, når først spejlet er væltet og gået i tusind stykker. Men hvis du allerede på indflytningstidspunktet ved, hvad henholdsvis du og udlejer dækker ved skader i hjemmet, kan I undgå diskussionen, når skaden er sket. Så er der ingen gråzone, siger hun.

Bl.a. er fast inventar i lejligheden som sanitet (badeværelse) ikke nødvendigvis dækket af udlejers forsikring, hvis det ikke fremgår af lejekontrakten. Derfor kan et toilet, der er kaput, blive din hovedpine, hvis udlejer mener, du er ansvarlig for det.

Hvis uheldet er ude
Vil vaskemaskinen ikke starte, eller er der kommet ridser på skabet i stuen, skal du og udlejer ud fra lejekontrakten afgøre, hvem der er erstatningspligtig. Herefter skal den ansvarligestraks tage fat i sit forsikringsselskab og få anmeldt skaden, hvis det er noget, der kan være dækket af forsikringen.

Hvis en af dine gæster kommer til at vælte udlejers dyre porcelæn på gulvet, kan skaden dækkes som ”pludselig skade”, hvis det er inkluderet i din indboforsikring. Ellers kan gæstens ansvarsforsikring dække skaden, hvis pågældende er forsikret.

Har du lejet et møbleret værelse, er det som udgangspunkt udlejers indboforsikring, der dækker inventaret. Her er det igen en god idé at tjekke lejekontrakten, inden du skriver under – og sørge for selv at have en indboforsikring, hvis udlejers ikke dækker.

Gode råd til lejere i en privat bolig

• Tegn en indboforsikring
  • Læs lejekontrakten godt igennem og lav en klar aftale om, hvad henholdsvis lejer og udlejer er ansvarlig for at dække ved skader i hjemmet
  • Tal med dit forsikringsselskab om, hvorvidt du er tilstrækkelig dækket ift. lejekontrakten