28. november 2016

Kan man forsikre sin identitet på nettet?

For mange danskere er it-sikkerhed en by i Rusland, og de ved ikke, at forsikringen kan hjælpe, hvis de bliver hacket og får stjålet personlige oplysninger. Læs her, hvordan forsikringen dækker, og hvad du selv kan gøre for at undgå hacking og identitetstyveri.

It-kriminalitet, hacking og online pengeafpresning sker oftere og oftere, og hvert år bliver tusindvis af danskere udsat for identitetstyveri på nettet. Alligevel lever nogle danskere stadig efter en ”det sker ikke for mig”-mentalitet, og de har derfor ikke styr på, hvordan de kan beskytte sig mod online ulovligheder, eller hvordan de i værste fald skal forholde sig, når net-forbryderne slår til.

”150.000 danskere anmeldte i 2014, at de havde været udsat for it-kriminalitet, og tyveri af vores personlige oplysninger bliver desværre et større og større problem - både på nettet og via kreditkort, som it-kriminelle snupper, tager et billede af og lægger tilbage. For kortoplysningerne på billedet er nok til, at de kan de handle på nettet – og der kan gå lang tid fra, at oplysningerne er blevet stjålet, til man opdager det, ” fortæller Lise Agerley, der er kommunikationsdirektør i forsikringsselskabet Alka og fortsætter:

”En rigtig stor del af vores liv foregår efterhånden online, og mange er slet ikke klar over alle de oplysninger, der ligger om os på nettet. Men der kan være hjælp at hente hos forsikringen, hvis din identitet bliver misbrugt af andre for økonomisk vinding.”

Misbrug af personlige oplysninger

Hvis du oplever, at der ansøges om lån, oprettes kreditkort eller købes varer i dit navn, er der tale om identitetstyveri, fordi dine personlige oplysninger misbruges. I sådanne situationer er det vigtigt at vide, hvordan din forsikring dækker.

”Det er en god idé at sætte sig ind i, hvad dit forsikringsselskab definerer som identitetstyveri, og hvad de derfor dækker, når dine personlige oplysninger er blevet misbrugt. Generelt kan man igennem indboforsikringen få hjælp til at kontakte kreditoplysningsbureauer, der registrerer og videregiver oplysninger om din betalingsevne (ex RKI og Experian) for at gøre indsigelse mod uberettigede registreringer, rådgivning om nye identifikationspapirer i forbindelse med reetablering af din identitet og støtte til afvisning af uberettigede krav fra kreditorer,” siger Lise Agerley. Hun fortsætter:

”Men det kan omvendt også overraske mange, at man ikke får dækket økonomiske tab, f.eks. betalinger med stjålne kreditkort, eller omkostninger til nye identitetspapirer som betalingskort og pas.”

Sådan beskytter du din identitet online

Lise Agerley giver her seks gode råd til, hvordan du kan undgå identitetstyveri:

Opdater programmerne på din computer. Generelt er det altid en god idé at opdatere programmer, så de yder hurtigere og bedre, men især tredjepartsprogrammer, som f.eks. Quicktime, Flash og Java, er vigtige at holde up to date. Hackere har nemmere adgang til din computer via forældede tredjepartsprogrammer.

Aktivér Firewall og sæt antivirus til at opdatere automatisk. Sørg for at installere både et antivirusprogram og en firewall på din computer, da de kan hjælpe med til at modvirke hackerangreb. Dog gælder det samme som med almindelige programmer, og det er derfor vigtigt, at du husker at opdatere.

Undersøg dækningen hos din forsikring. Hvis uheldet er ude, er det en god idé allerede at have styr på, hvordan dit forsikringsselskab dækker, og hvordan du skal forholde dig. Det kan være meget ubehageligt og føles decideret krænkende at blive hacket, så sørg for, at du kan handle hurtigt og automatisk.

Vær opmærksom i det daglige. Får du pludselig tilsendt varer eller pakker, du ikke har bestilt? Eller sker der transaktioner i dit navn, som du ikke kender noget til? Så skynd dig at handle! Det er en god idé at være opmærksom på ualmindeligheder i hverdagen, så du hurtigt kan reagere.

Brug forskellige adgangskoder og pinkoder. Brug en adgangskode, så snart du har muligheden for det – og sørg for ikke at bruge den samme på alle dine sociale medier og andre konti. Hvis en hacker først har snuset sig frem til en af dine koder, skal det ikke være let for ham eller hende at få adgang til alle andre personlige sider, du har. Husk desuden at beskytte koden, når du indtaster den, specielt i det offentlige. Der findes gode, gratis programmer på nettet til at generere stærke kodeord, og på telefonen kan du downloade apps, der kan opbevare og hjælpe dig til at huske dine koder.

Brug din sunde fornuft. Det lyder måske banalt, men husk at bruge din sunde fornuft i alle online situationer. Hvis du modtager en mail eller sms fra Skat med et underligt link, der fører til en helt anden internetadresse end skat.dk, skal du gribe telefonen og ringe til Skat, før du klikker på linket. Hellere være sikker ti gange for meget end én gang for lidt. Det samme gælder, hvis du modtager en besked med et mærkeligt link fra en af dine venner på de sociale medier eller via deres mail. En god huskeregel er, at din bank, Nets, kreditkortudstedere og det offentlige ikke vil skrive sit ærinde direkte i en mail men via E-Boks eller brev.

For yderligere information kontakt venligst: