Fejlbeskeder ved log ind med NemID

Her kan du finde løsninger på de fejl, som kan opstå, når du forsøger at logge ind med NemID

  • Fejl: OCES001 og OCES002

    (Certificate Not Valid)
    Problemet kan skyldes 2 ting:

    Årsag 1:
    Dit NemID kan kun anvendes til netbanker. Før du kan bruge det andre steder, skal dit NemID udvides til offentlig digital signatur. Det kan gøres på her NemIDs hjemmeside.

    Årsag 2:
    Dit NemID certifikat er blevet spærret.
    Du kan logge på NemID’s hjemmeside, klikke på Certifikater og tjekke, om dit certifikat stadig er aktivt.

    Hvis disse 2 trin ikke løser problemet, skal du tage kontakt til NemID’s support.

  • Fejl: AUTH001, AUTH005 og AUTH007

    NemID spærret

    NemID kontoen er låst grundet for mange forsøg på at logge ind. Du skal kontakte NemID’s support for at få det låst op.

  • Fejl: AUTH004

    NemID midlertidigt spærret

    NemID kontoen er midlertidigt låst på grund af for mange forsøg på log ind. Den bliver låst op igen efter 8 timer.
    Vent med at logge ind og prøv igen, når de 8 timer er gået.

    Hvis der stadig er problemer, så tag kontakt til NemID’s support.

  • Fejl: AUTH008

    NemID ikke aktiveret

    Du skal bestille en ny midlertidig adgangskode hos NemID’s support. Vælg ”Glemt adgangskode”.

  • Fejl: SRV003 eller SRV00X

    Teknisk fejl

    Problemet kan skyldes din lokale browser. Prøv at rydde din browsers historik og cache.

    Sådan gør du:
    Internet Explorer
    Chrome
    Firefox

    Hvis der stadig er problemer, så tag kontakt til NemID’s support.
  • Certificate is not valid. Status: Expired

    Dit NemID-certifikat er udløbet

    Du kan finde en vejledning til at forny det på NemID's support (certifikat udløbet).

    Selvom dit certifikat er udløbet kan du godt bruge NemID til bankerne. Det skyldes, at bankerne har deres egen NemID-løsning med Nets, hvor et gyldigt certifikat ikke er nødvendigt.
    For alle andre sider kræver Nets, at dit certifikat er opdateret. Det gælder f.eks. også skat.dk og borger.dk.

     
  • Jeg kan ikke finde min fejl på listen

    Vi vil gerne løse problemet med dig. Det kan vi bedst, hvis vi får:

    • Et skærmbillede / screenshot (gerne af hele skærmen, så vi kan se adresselinje, fejlkoder, etc. – Apple guide / Windows guide)
    • En beskrivelse af, hvad du foretog dig, da fejlen opstod (var du ved at tilkøbe noget, læse beskeder, etc.)
    • Hvilken browser du bruger (f.eks. Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari)

    Send disse oplysninger til salgssupport@alka.dk, så kontakter vi dig.