-
-
Nej, det skal du ikke. Den bliver automatisk lukket af Alka, når bilpolicen bliver afmeldt i forbindelse med omregistreringen.
-
Står du på trin 8 (elite), som er det billigste trin, bliver du stående der, selvom du har en skade. Står du på trin 2 – 7, når du laver en skade, vil du blot blive stående på dit nuværende trin et år ekstra, før forsikringen igen kan blive billigere.
Det betyder dog ikke, at prisen på din forsikring ikke kan stige, hvis du har flere skader end vi forventer. Vi vurderer løbende om du betaler den rigtig pris på forsikringen i forhold til den forventede risiko. Hvis vi vurderer, at prisen for forsikringen er for lav til at dække fremtidige skadeudgifter, vil der kunne ske ændring af prisen på din forsikring.
-
Du kan på vores flytteunivers læse en række gode råd om, hvordan din nye boligsituation påvirker dine forsikringer.
-
Ja, du kan godt blive elitebilist hos Alka. Vores trin går fra 2 – 8. Er du f.eks. ny bilist kommer du ind på trin 2, og vil derefter stige et trin for hvert år, du kører uden at lave skader, indtil du en dag rammer trin 8. Læs mere om, hvordan du bliver elitebilist hos Alka
-
Hvis du har tilkøbt vejhjælp til din bilforsikring og har brug for assistance skal du ringe på 72600061.
-
Ja, hos Alka er prisen blandt andet sat efter, hvor meget du kører på årsbasis. Hvis du kun kører lidt, vil din bilforsikring blive billigere. Du angiver antallet af kilometer, du kører årligt, når du køber din forsikring. Husk at følge dit forbrug løbende, så forsikringen holdes opdateret.
-
Enkelte lejlighedsvise udlån er selvfølgelig altid i orden. Du skal dog være særligt opmærksom på, at hvis du låner biler ud til en person under 26 år, og vedkommende laver en skade, vil der blive lagt 5.000 kr. oven i din normale selvrisiko ved den skade.
-
Ja,ladekablet er omfatter af bilens kaskoforsikring som tilbehør. Er der tilkøbt en friskadedækning, er der ingen selvrisiko ved fx tyveri af dit ladekabel.
-
Nej, din ladeboks som du har købt eller lejet, og som er fastmonteret på dit hus eller anden bygningsdel, er omfattet af din Alka husforsikring.
Alka husforsikringen dækker skader på din ladeboks, ved fx tyveri, hærværk eller kortslutning. -
Ja, batteriet til elbil eller hybridbil er omfattet af Alkas bilforsikring når der er en kaskodækning. Kaskoforsikringen dækker bilens batteri ved skader der sker i forbindelse med færdselsuheld. Sker der en brand- eller kortslutningsskade i selve batteriet, eller tyveri af batteriet, er det også dækket af kaskoforsikringen.
-
"Friskade og erstatning ved værdiforringelse" er et tilvalg til din bilforsikring. Du kan nemt tilvælge det til din forsikring, enten når du køber den eller ved at tilvælge den til din Bilforsikring på Mit Alka.
Læs mere om hvad du får med Friskade og erstatning ved værdiforringelse
-
Førerforsikring er et tilvalg til din bilforsikring. Du kan nemt tilvælge Førerforsikring til din forsikring, enten når du køber den eller ved at tilvælge den til din Bilforsikring på Mit Alka.
-
Vi har ikke noget krav om, at du samler alle dine forsikringer hos os for at kunne købe en bilforsikring. Der vil dog være få særlige biler, hvor du skal købe minimum to andre privatforsikringer f.eks. indbo, hus/fritidshus eller individuel ulykkesforsikring.
-
Nej, men du kan nemt og enkelt tilvælge Vejhjælp til din forsikring, enten når du køber bilforsikringen eller du kan tilvælge den til din eksisterende forsikring på Mit Alka. Har du kasko på din bil, er du dog altid dækket af Alka Vejhjælp Europa, når du kører til udlandet. Det betyder at du er dækket for vejhjælp i Europa, selvom du ikke har vejhjælp tilvalgt på din bilforsikring. Her kan du læse mere om Alka Vejhjælp Europa.
-
Din gamle bilforsikring stopper automatisk, når vi har modtaget en afmelding fra SKAT. Det kan tage op til 3 uger. Har du forudbetalt din bilforsikring, skal du kun betale frem til afmeldingen. Du får overskydende penge retur på din Nemkonto - dette fungerer også som kvittering på, at bilen er afmeldt. Din nye bilforsikring får et nyt policenummer og vi opkræver automatisk betaling på din eksisterende betalingsaftale, så snart det er muligt.
-
-
Behandling af skade
-
Når du skal have repareret en skade på din bil, kan du vælge at benytte et af vores fordelsværksteder.
Du kan naturligvis også bruge et værksted, som du selv vælger.
-
Når du har fået en kaskoskade, kan vi tilbyde dig en lånebil, hvis du vælger at få repareret din bil på et af Alkas fordelsværksteder.
Du kan bestille et fordelsværksted ved at ringe til os på telefon 70 12 14 16, fange os på chatten eller via vores selvbetjening på Mit alka.
-
Har du brug for vejhjælp i udlandet, skal du ringe til Alka Vejhjælp Europa på +45 72 60 00 61.
For at få assistance af Alka Vejhjælp Europa skal din bil være kaskoforsikret. Log ind på Mit Alka, og se om du har en kaskoforsikring.
Selvrisiko
-
Din selvrisiko står på din police, som du finder ved at logge ind på Mit Alka.
-
Vi sender dig en giroopkrævning. Hvis der er tale om en totalskade på din bil, så vil vi typisk modregne selvrisiko i det beløb, som taksator har værdisat din bil til.
Udbetaling ved skade
-
Når vi udbetaler erstatning for din bil, vil det være til din NemKonto. Er der pant i bilen, vil erstatningen blive udbetalt til panthaver.
-