Thomas Klærke tiltræder som ny direktør i Alka

Pressemeddelelse fra Alka 1. marts 2023

Thomas Klærke tiltræder dags dato som ny direktør i Alka Forsikring. Han overtager direktørposten i Alka fra Alexandra Bastkær Winther, som er ny CCO i Tryg efter rokering i koncernledelsen.

Thomas Klærke kommer fra Tryg, hvor han gennem de sidste seks år har bestredet flere stillinger, senest som direktør for pris og kommerciel udvikling.
- Jeg ser umådelig meget frem til at blive en del af Alka. Det er en organisation, som er kendt for at være modig og dynamisk, når det gælder om at sætte kunderne i centrum og at tænke digitalt. Alka er enormt veldrevet og har en rig historie i form af bl.a. de tætte relationer til fagforbundene. Og så har Alka ikke mindst en meget beundringsværdig virksomhedskultur. Under min overlevering har jeg oplevet, hvor empatiske Alka-medarbejdere er, og uanset opgaven man har, så er alle meget bevidste om, hvor vigtig en rolle Alka spiller i det danske samfund, siger han.

Som en del af Trygs privatledelse i sit forgangne job har Thomas Klærke haft mulighed for at følge Alka tæt på sidelinjen. Det er derfor også en ny direktør, som er godt bekendt med organisationen, han fremover skal stå i spidsen for. Her bliver hans fornemste opgave at eksekvere Alkas nye strategi.

En opgave, som Thomas Klærke ser store perspektiver i.

- Der er lagt nogle meget spændende spor, som vi skal følge i de kommende år. Det handler både om at styrke vores digitale forretning, vores allerede tætte samarbejde med forbundene og samtidig bygge både nye typer af eksterne samarbejder og forsikringsprodukter, så Alka bliver endnu mere relevant for kunderne og derved rustes til fremtiden.

Thomas Klærke får rosende ord med på vejen Henrik Grønborg, direktør for Privat Danmark i Tryg, der begrunder valget af Thomas Klærke som ny Alka-direktør med følgende:

- Thomas Klærke kommer til Alka med en stærk baggrund fra bl.a. TDC og Mærsk og sine godt seks år i Tryg, hvor han ledelsesmæssigt har været en stor kapacitet. Thomas passer perfekt ind i et Alka, der står lige foran en større strategiimplementering, hvor han – udover en stærk strategi-eksekveringsmuskel – også kan bidrage med sin store erfaring inden for innovation og markedsføring. Dertil kommer også, at Thomas med sin åbenhed, ærlighed og samlende natur vil passe rigtig godt til Alka, siger Henrik Grønborg.

Blå bog:
• Uddannet fra A.P. Møller (MISE), AVT Business School (MBA) og INSEAD
• Har været i Tryg siden 1. december 2016. Først med ansvaret for Strategi i Privat DK, siden som direktør for Pris & Produktudvikling i Privat DK og senest som direktør for Pris & Kommerciel Udvikling i Privat DK.
• Før Tryg har Thomas arbejdet hos TDC, Sponsorpeople, SAS og Mærsk.