Alka opruster digitalt og lancerer nyt IT-kernesystem

Pressemeddelelse fra Alka 7. februar 2023

TIA 7 er navnet på Alkas nye IT-kernesystem, som er sat i funktion. Det nye kernesystem polstrer Alka til en digital fremtid, lyder det fra selskabet, der i samme moment udbyder nye produkter til forsikringskunderne.

Efter flere års forarbejde har Alka Forsikring trykket på knappen og tændt for sit spritnye IT-kernesystem. TIA 7 er navnet på systemet, som leveres af israelske Sapiens.

Med sit nye kernesystem gør Alka klar til en digital fremtid, hvor man med det nye kernesystem vil styrke sin markedsposition, lyder det fra Linea Bækkeskov, chef for Kundevendt Digitalisering i Alka.

- TIA 7 bliver en markant opgradering fra vores hidtidige system. Det gør os i stand til at tænke forsikring digitalt, og det vil for fremtiden blive langt lettere for os at reagere på tendenser i markedet ved at skabe og lancere nye produkter. Dette skærper vores konkurrenceevne og vil højne kundeoplevelsen.

Nyt indboprodukt
Alkas hidtidige kernesystem, TIA 6, blev taget i brug for mere end 20 år siden. Det bliver således et stort teknologisk løft af selskabet, som i forvejen er kendt som et af de mest digitale selskaber i forsikringsbranchen.

- Det er et langt smidigere og intuitivt system, som vores medarbejdere i fremtiden skal tage i brug på tværs af forretningen. Både i udviklingen af produkter, når der skal oprettes nye kunder og ved skadebehandling. Samtidig ser vi det også som en opkvalificering af vores medarbejdere, som bliver fortrolige med den nyeste teknologi på området. Det bliver også en styrkelse af deres kompetencer, siger Linea Bækkeskov.

De første forsikringsprodukter, som bliver integreret i det nye kernesystem, bliver en helt ny indboforsikring, som tilbyder en række nye fordelagtige dækninger til kunderne. Samtidig udskilles selskabets rejseforsikringsprodukt, der hidtil har været et tilvalg. Det bliver nu et selvstændigt produkt.

Vækst under udvikling
Det hidtidige kernesystem TIA 6 vil for nuværende stadig være i funktion, oplyser forsikringsselskabet.

Man har skelet til lignende lanceringer af kernesystemer i konkurrerende selskaber. På den baggrund har man fravalgt at lave et såkaldt big bang. I stedet bliver der tale om en gradvis implementering over de kommende år for at sikre en stabil overgang, uden at forstyrre driften.

TIA-projektet har da også trukket store veksler på organisationen gennem lang tid. Derfor er Linea Bækkeskov også stolt over, at dagen nu er oprindet, hvor Alka er i luften med kernesystemet.

- Det er et projekt, som har krævet enormt meget udviklingskraft. Men jeg kan samtidig konstatere, at vi har gjort det til under budget, og vi er lykkedes med at vækste forretningen gennem årene, hvor udviklingen har fundet sted. Det er en meget imponerende bedrift, og det tegner godt for fremtiden, når vi gradvist får implementeret systemet og kan gå i markedet med nye typer produkter, services og partnere, siger hun.