Til dig med rejseforsikring hos Alka

Coronavirus

Få hjælp før og under din rejse

Få styr på din rejseforsikring inden ferien

Du må tidligst afbestille din rejse, når der er 24 timer til afrejse. Det skyldes, at Udenrigsministeriets rejsevejledning hurtigt kan ændre sig.

Corona-situationen udvikler sig hele tiden og kan nå at ændre sig inden ferien. Hvis du skal ud og rejse, kan du holde dig orienteret om din rejsedestination på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Følg gerne med på denne side, der løbende bliver opdateret.

Hjælp i udlandet
Kontakt først dit rejsebureau eller flyselskab for at høre, hvordan du skal forholde dig. Kontakt herefter Alkas Rejseservice, som kan hjælpe dig med din situation.

Alkas Rejseservice: +45 70 27 14 33, tast 1. 
 
Afbestilling af pakkerejse
Har du købt en pakkerejse, f.eks. hotel og flybilletter eller hotel og udflugt/oplevelse, skal du kontakte din rejsearrangør for at få erstattet rejsen. Din rejsearrangør skal tilbagebetale det fulde beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser.

Afbestilling af flyrejser
Har du købt flybilletter, som bliver aflyst, skal du kontakte flyselskabet for at få erstattet udgiften. Flyselskabet kan tilbyde dig en voucher eller en ombooking, men du har ret til at takke nej, og så skal du have penge tilbage.

Hvis flyet stadig afgår, når afrejse nærmer sig, skal du tidligst 24 timer før planlagt afrejse afbestille din rejse hos flyselskabet og søge refusion, inden du anmelder en skade hos os. For at vi kan hjælpe dig, er det vigtigt, at du ikke selv har afbestilt eller annulleret den planlagte flyrejse mere end 24 timer før afrejse.

Afbestilling af øvrige rejser
Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til. I forhold til andre lande anbefaler vi, at du holder dig opdateret om situationen via Udenrigsministeriets hjemmeside.

Ønsker du at afbestille øvrige rejser, skal du op til afrejse først kontakte rejseudbyderen (f.eks. hotel) for at undersøge muligheden for ombookning eller refusion af billetten. Får du afslag af rejsearrangøren, skal du bede om skriftlig dokumentation. Anmeld herefter din afbestillingssag. Anmeld herefter din afbestilling her.

NB: Du skal ikke selv annullere/afbestille din rejse, selvom Udenrigsministeriet fraråder rejsen. I stedet skal du bede rejseudbyderen om dokumentation på, at de har afvist erstatning.

Hvis din rejse bliver aflyst, skal du huske at give os besked. Det er vigtigt i vores behandling af din afbestilling.

Vi henviser i øvrigt til Sundhedsstyrelsens vejledning og anbefalinger, som du kan læse her.

Spørgsmål og svar

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål.

  • Har du købt en pakkerejse, fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt/oplevelse, skal din rejsearrangør tilbagebetale det fulde beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser. Det står i pakkerejseloven. Du skal derfor kontakte din rejsearrangør for at få erstattet din rejse.  

    Hav tålmodighed, der er en hjælpepakke på vej
    Regeringen har vedtaget en hjælpepakke, der betyder, at pakkerejser kan refunderes fra Rejsegarantifonden, når Udenrigsministeriet fraråder rejser til udlandet.
      
    Du skal ikke selv anmelde kravet til Rejsegarantifonden. Rejsearrangøren sender information til fonden om de kunder, der skal have udbetalt refusion. Rejsegarantifonden udbetaler så hurtigt som muligt til dig. Hav derfor tålmodighed, indtil du får nærmere information fra din rejsearrangør.

  • Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til. I forhold til andre lande anbefaler vi, at du holder dig opdateret om situationen via Udenrigsministeriets hjemmeside.

    Ønsker du at afbestille, skal du op til afrejse først kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for at undersøge muligheden for ombookning eller refusion af billetten.

    Får du afslag af rejsearrangøren, skal du bede om skriftlig dokumentation. For at vi kan hjælpe dig, er det vigtigt, at du ikke selv har afbestilt eller annulleret den planlagte rejse.

  • Situationen ændrer sig hele tiden og kan nå at ændre sig inden ferien. Du må derfor holde dig orienteret på Udenrigsministeriets hjemmeside. Du kan også kontakt dit rejsebureau for at høre, om de gennemfører rejsen. Ring først til os kort før afrejse, så tager vi stilling til situationen, og vurderer om vi kan dække.

  • Pakkerejser: Ja, har du bestilt en pakkerejse fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt/oplevelse, skal du indbetale restbeløbet. Det er din rejsearrangør, der skal tilbagebetale dig, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejsen på tidspunktet for afrejse. (Se mere under ”Kan jeg afbestille min pakkerejse?”)

    Øvrige rejser: Kontakt først Alka Rejseservicekort kort tid før at restbeløbet skal indbetales. Så vurderer vi ud fra den aktuelle situation og dit afrejsetidspunkt, hvad du skal gøre.

  • Forsikringen dækker ikke pga. aflyste koncerter, festivaler, arrangementer eller lignende – hverken i Danmark eller udlandet.
    Du skal derfor kontakte arrangøren for at høre, hvordan du skal forholde dig.

  • Afbestillingsforsikringen vil ikke dække afbestilling grundet coronavirus, hvis årsagen allerede var tilstede ved bestilling/køb af rejsen.
    Hvis du køber en rejse til et område, hvor Udenrigsministeriet på bestillingstidspunktet fraråder rejsen, dækker afbestillingsforsikringen ikke.

  • Ja, rejseforsikringen dækker som normalt ifølge betingelserne, og hjælper derfor også ved Corona-relaterede skader og sygdomstilfælde.

  • Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledning.

    Hvis du vælger at rejse afsted alligevel, skal du være opmærksom på, at vores muligheder for at hjælpe dig kan være meget begrænset.

    Forsikringen dækker ifølge betingelserne, hvilket betyder, at skader relateret til corona-pandemien ikke vil være dækket af forsikringen. Fx dækker forsikringen ikke: Evakuering fra en destination, som på udrejsetidspunktet er ramt af Corona, udgifter til ufrivillig forlængelse som følge af karantæne eller aflysning af transportmiddel eller udgifter til ændret/afbrudt rejse som følge af restriktioner på rejsen.

  • Afbestillingsforsikringen dækker ikke, fordi du ikke ønsker at rejse.