Du må tidligst afbestille din rejse, når der er 24 timer til afrejse. Det skyldes, at Udenrigsministeriets rejsevejledning hurtigt kan ændre sig.
Corona-situationen udvikler sig hele tiden og kan nå at ændre sig inden ferien. Hvis du skal ud og rejse, kan du holde dig orienteret om din rejsedestination på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Følg gerne med på denne side, der løbende bliver opdateret.
Hjælp i udlandet
Kontakt først dit rejsebureau eller flyselskab for at høre, hvordan du skal forholde dig. Kontakt herefter Alkas Rejseservice, som kan hjælpe dig med din situation.
Alkas Rejseservice: +45 70 27 14 33, tast 1.
Afbestilling af pakkerejse
Har du købt en pakkerejse, f.eks. hotel og flybilletter eller hotel og udflugt/oplevelse, skal du kontakte din rejsearrangør for at få erstattet rejsen. Din rejsearrangør skal tilbagebetale det beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser.
Afbestilling af flyrejser
Har du købt flybilletter, som bliver aflyst, skal du kontakte flyselskabet for at få erstattet udgiften. Flyselskabet kan tilbyde dig en voucher eller en ombooking, men du har ret til at takke nej, og så skal du have penge tilbage.
Hvis flyet stadig afgår, når afrejse nærmer sig, skal du tidligst 24 timer før planlagt afrejse afbestille din rejse hos flyselskabet og søge refusion, inden du anmelder en skade hos os. For at vi kan hjælpe dig, er det vigtigt, at du ikke selv har afbestilt eller annulleret den planlagte flyrejse mere end 24 timer før afrejse.
Afbestilling af øvrige rejser
Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til. Det er en betingelse, at Udenrigsministeriet har skærpet deres rejsevejledning efter, at rejsen blev bestilt.
Ønsker du at afbestille øvrige rejser, skal du op til afrejse først kontakte rejseudbyderen (f.eks. hotel) for at undersøge muligheden for ombookning eller refusion af billetten. Får du afslag af rejsearrangøren, skal du bede om skriftlig dokumentation. Anmeld herefter din afbestillingssag. Anmeld herefter din afbestilling her.
NB: Du skal ikke selv annullere/afbestille din rejse, selvom Udenrigsministeriet fraråder rejsen. I stedet skal du bede rejseudbyderen om dokumentation på, at de har afvist erstatning.
Hvis din rejse bliver aflyst, skal du huske at give os besked. Det er vigtigt i vores behandling af din afbestilling.
Vi henviser i øvrigt til Sundhedsstyrelsens vejledning og anbefalinger, som du kan læse her.