Til dig med rejseforsikring hos Alka

Coronavirus

Få hjælp før og under din rejse

Få styr på din rejseforsikring inden ferien

Corona-situationen udvikler sig hele tiden. Hvis du er ude og rejse – eller har planlagt en rejse – guider vi dig til bedste løsning. Følg gerne med på denne side, der løbende bliver opdateret. 


Hjælp i udlandet
Kontakt først dit rejsebureau eller flyselskab for at høre, hvordan du skal forholde dig. Kontakt herefter Alkas Rejseservice, som kan hjælpe dig med din situation.

Alkas Rejseservice: +45 70 27 14 33, tast 1. 
 
Afbestilling af pakkerejse
Har du købt en pakkerejse, fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt, skal din rejsearrangør tilbagebetale det fulde beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser. 

Din rejsearrangør vil muligvis bede dig om at have tålmodighed, og det opfordrer vi også til. En hjælpepakke er netop vedtaget, så forhåbentlig går det hurtigere nu.

Afbestilling af øvrige rejser
Ønsker du at afbestille øvrige rejser, skal du også først kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for at undersøge muligheden for ombookning eller refusion af billetten. Får du afslag af rejsearrangøren, skal du bede om skriftlig dokumentation. Ring herefter til Alka Rejseservice på + 45 70 27 14 33 og tast 4.

NB: Ønsker du at kontakte Alka Rejseservice vedr. afbestilling, skal du først kontakte os, når der er 72 timer til rejsestart. Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til.  

Vi henviser i øvrigt til Sundhedsstyrelsens vejledning og anbefalinger, som du kan læse her.

Spørgsmål og svar

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål.

  • Hvad gør jeg, hvis lufthavnen er lukket ned, eller jeg ikke kan komme hjem fra min rejse?

    Kontakt først dit rejsebureau eller flyselskab for at høre, hvordan du skal forholde dig. Kontakt herefter Alkas Rejseservice på +45 70 20 86 50, som kan hjælpe dig med din situation. 

    Udenrigsministeriet anbefaler, at man tilmelder sig Udenrigsministeriets Danskerliste og opfordrer til, at kontakte nærmeste ambassade, hvis man har brug for hjælp.

  • Kan jeg afbestille min pakkerejse?

    Har du købt en pakkerejse, fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt, skal din rejsearrangør tilbagebetale det fulde beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser. Det står i pakkerejseloven. Du skal derfor kontakte din rejsearrangør for at få erstattet din rejse.  

    Hav tålmodighed, der er en hjælpepakke på vej
    Vi får henvendelser fra kunder, hvis rejsearrangør ikke vil refundere prisen for deres pakkerejse. Regeringen har vedtaget en hjælpepakke, der betyder, at pakkerejser kan refunderes fra Rejsegarantifonden, når Udenrigsministeriet fraråder rejser til udlandet.
      
    Du skal ikke selv anmelde kravet til Rejsegarantifonden. Rejsearrangøren sender information til fonden om de kunder, der skal have udbetalt refusion. Rejsegarantifonden udbetaler så hurtigt som muligt til dig. Hav derfor tålmodighed, indtil du får nærmere information fra din rejsearrangør.

  • Kan jeg afbestille øvrige rejse?

    Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til. I forhold til andre lande anbefaler vi, at du holder dig opdateret om situationen via Udenrigsministeriets hjemmeside.

    Ønsker du at afbestille, skal du først kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for at undersøge muligheden for ombookning eller refusion af billetten.

    Får du afslag af rejsearrangøren, skal du bede om skriftlig dokumentation.
     
  • Jeg skal først rejse til sommer - kan jeg afbestille min rejse?

    Situationen ændrer sig hele tiden og kan nå at ændre sig inden sommerferien. Ring til os igen, når der er 3 dage (eller 72 timer) til afrejse. Så tager vi stilling til situationen, og vurderer om vi kan dække. 

  • Hvad skal jeg gøre, hvis jeg bliver sat i karantæne på min rejse?

    Kontakt Alkas Rejseservice på +45 70 27 14 33 eller skriv til rejsealarm@alka.dk som vil hjælpe dig med eventuelle udgifter til forlænget ophold, indtil du kan rejse hjem igen.
  • Dækker I ødelagte rejsedage, hvis jeg sættes i karantæne på ferien?

    Vi dækker ødelagte rejsedøgn, hvis du bliver syg, men ikke hvis du bliver holdt i karantæne på grund af andres sygdom
     
  • Dækker I afbestilling af rejsen, hvis mit fly er aflyst pga. corona?

    Forsikringen dækker kun, hvis du skal rejse til et område eller land, hvor Udenrigsministeriets fraråder indrejse. Kontakt dit rejsebureau eller flyselskab for at høre, hvordan du skal forholde dig.

  • Jeg skal indbetale mit restbeløb til min ferie?

    Kontakt først Alka Rejseservice, når der er 24 timer til restbeløbet skal indbetales. Så vurderer vi ud fra den aktuelle situation og dit afrejsetidspunkt, hvad du skal gøre.

  • Dækker I, hvis Det Danske Udenrigsministerium opfordrer til at man rejser hjem (evakuering)?

    Du skal kontakte dit rejseselskab og bede om hjælp til at ændre dine billetter, så du kan komme hjem hurtigst muligt. Hvis det ikke er muligt, dækker forsikringen dine ekstraudgifter til transport, dog maksimalt udgifter til rutefly med billigste transportmulighed.

    Udenrigsministeriet anbefaler, at man tilmelder sig Udenrigsministeriets Danskerliste og opfordrer til, at kontakte nærmeste ambassade, hvis man har brug for hjælp.

  • Dækker I hvis jeg bliver sat i karantæne, før jeg skal rejse?

    Vi dækker ekstraordinært afbestilling, hvis du bliver sat i karantæne af sundhedsstyrelsen og derfor ikke kan rejse.

    Ønsker du at afbestille, skal du først kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for at undersøge muligheden for ombookning eller refusion af billetten.

    Får du afslag af rejsearrangøren, skal du bede om skriftlig dokumentation.