Til dig med rejseforsikring hos Alka

Coronavirus

Få hjælp før og under din rejse

Få styr på din rejseforsikring inden ferien

Lige nu har vi utrolig mange kunder, der gør brug af deres forsikring, og vi har derfor en længere behandlingstid end normalt.

Corona-situationen udvikler sig hele tiden. Hvis du er ude og rejse – eller har planlagt en rejse – guider vi dig til bedste løsning. Følg gerne med på denne side, der løbende bliver opdateret. 


Hjælp i udlandet
Kontakt først dit rejsebureau eller flyselskab for at høre, hvordan du skal forholde dig. Kontakt herefter Alkas Rejseservice, som kan hjælpe dig med din situation.

Alkas Rejseservice: +45 70 27 14 33, tast 1. 
 
Afbestilling af pakkerejse
Har du købt en pakkerejse, f.eks. hotel og flybilletter eller hotel og udflugt/oplevelse, skal du kontakte din rejsearrangør for at få erstattet rejsen. Din rejsearrangør skal tilbagebetale det fulde beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser. 

Afbestilling af flyrejser
Har du købt flybilletter, som bliver aflyst, skal du kontakte flyselskabet for at få erstattet udgiften. Flyselskabet kan tilbyde dig en voucher eller en ombooking, men du har ret til at takke nej, og så skal du have penge tilbage.

Hvis flyet stadig afgår, skal du søge refusion fra flyselskabet, inden du anmelder en skade hos os. For at vi kan hjælpe dig, er det vigtigt, at du ikke selv har afbestilt eller annulleret den planlagte flyrejse.

Afbestilling af øvrige rejser
Ønsker du at afbestille øvrige rejser, skal du først kontakte rejseudbyderen (f.eks. hotel) for at undersøge muligheden for ombookning eller refusion af billetten. Får du afslag af rejsearrangøren, skal du bede om skriftlig dokumentation. Anmeld herefter din afbestillingssag. Anmeld herefter din afbestilling her.


NB: Du må ikke selv aflyse eller annullere din rejse. Din rejseudbyder vil kontakte dig, hvis de aflyser din rejse.

Vi henviser i øvrigt til Sundhedsstyrelsens vejledning og anbefalinger, som du kan læse her.

Spørgsmål og svar

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål.

  • Kan jeg afbestille min pakkerejse?

    Har du købt en pakkerejse, fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt/oplevelse, skal din rejsearrangør tilbagebetale det fulde beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser. Det står i pakkerejseloven. Du skal derfor kontakte din rejsearrangør for at få erstattet din rejse.  

    Hav tålmodighed, der er en hjælpepakke på vej
    Regeringen har vedtaget en hjælpepakke, der betyder, at pakkerejser kan refunderes fra Rejsegarantifonden, når Udenrigsministeriet fraråder rejser til udlandet.
      
    Du skal ikke selv anmelde kravet til Rejsegarantifonden. Rejsearrangøren sender information til fonden om de kunder, der skal have udbetalt refusion. Rejsegarantifonden udbetaler så hurtigt som muligt til dig. Hav derfor tålmodighed, indtil du får nærmere information fra din rejsearrangør.

  • Kan jeg afbestille øvrige rejse?

    Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til. I forhold til andre lande anbefaler vi, at du holder dig opdateret om situationen via Udenrigsministeriets hjemmeside.

    Ønsker du at afbestille, skal du først kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for at undersøge muligheden for ombookning eller refusion af billetten.

    Får du afslag af rejsearrangøren, skal du bede om skriftlig dokumentation.

  • Jeg skal først rejse til sommer - kan jeg afbestille min rejse?

    Situationen ændrer sig hele tiden og kan nå at ændre sig inden ferien. Du må derfor holde dig orienteret på Udenrigsministeriets hjemmeside. Du kan også kontakt dit rejsebureau for at høre, om de gennemfører rejsen. Ring til os i dagene op til afrejse, så tager vi stilling til situationen, og vurderer om vi kan dække.

  • Skal jeg skal indbetale mit restbeløb til min ferie?

    Pakkerejser: Ja, har du bestilt en pakkerejse fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt/oplevelse, skal du indbetale restbeløbet. Det er din rejsearrangør, der skal tilbagebetale dig, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejsen på tidspunktet for afrejse. (Se mere under ”Kan jeg afbestille min pakkerejse?”)

    Øvrige rejser: Kontakt først Alka Rejseservice, når der er 72 timer til, at restbeløbet skal indbetales. Så vurderer vi ud fra den aktuelle situation og dit afrejsetidspunkt, hvad du skal gøre.

  • Dækker I aflyste koncerter, festivaler, arrangementer eller lignende aktiviteter?

    Forsikringen dækker ikke pga. aflyste koncerter, festivaler, arrangementer eller lignende – hverken i Danmark eller udlandet.
    Du skal derfor kontakte arrangøren for at høre, hvordan du skal forholde dig.

  • Kan jeg bestille en rejse i dag og være dækket af afbestillingsforsikringen?

    Afbestillingsforsikringen vil ikke dække afbestilling grundet coronavirus, fordi årsagen allerede var tilstede ved bestilling/køb af rejsen.
    Hvis du køber en rejse til et område, hvor Udenrigsministeriet på bestillingstidspunktet fraråder rejsen, dækker afbestillingsforsikringen ikke.