Alka Mobil-kunder får genvej til reparationer

Pressemeddelelse fra Alka 9. marts 2021

Danskerne køber ofte nye mobiltelefoner, og vi kasserer årligt it- og teleudstyr svarende til 22 lastede jumbojets. Det nye mobilselskab Alka Mobil vil gøre det nemmere for kunderne at få repareret deres mobiltelefoner. Alka Mobil og Mentech har derfor indgået et samarbejde om walk-in service med garanti for laveste pris på autoriserede reparationer.

Mange danskere går rundt med en revnet skærm på deres mobil, eller køber en ny mobiltelefon fordi de tror, at den gamle ikke er værd at reparere. Miljøstyrelsens årlige affaldsstatistik viser, at hver dansker i 2018 smed næsten to kilo it- og teleudstyr ud. På landsplan smed vi 9.773 tons it-og teleudstyr ud svarende til 22 lastede jumbojets.  Det nye mobilselskab Alka Mobil vil gerne gøre det nemmere for kunderne at vælge en mere grøn vej ved at få repareret deres mobiltelefon.

Alka Mobil har derfor indgået et nyt strategisk samarbejde med Mentech ECO om walk-in service i foreløbigt seks byer landet over med gratis garantiservice på autoriserede reparationer af mobiltelefoner - uanset model. Er garantien udløbet, er kunderne garanteret den laveste pris på autoriserede reparationer.

- Vi vil gerne gøre det enkelt og nemt for kunderne at få repareret deres mobiltelefoner. Det betyder, at man som kunde både kan spare en masse penge og være med til at belaste miljøet mindre, siger direktør Frederik Sjørslev Søgaard, der er bestyrelsesformand i Alka Mobil og direktør for Alka Forsikring.

Genanvende mere it
Mentech stræber efter at genanvende mest muligt it og bruger funktionelle komponenter i IT-skrot til at producere ny forbrugerelektronik. Mentech er, som de eneste i Danmark, autoriseret reparatør af både Apple, Samsung, Huawei og Motorola. Får man sin mobiltelefon repareret af en autoriseret reparatør som Mentech, betyder det, at eks. garantien på eksempelvis vandtæthed på mobiltelefonen opretholdes.

Kristian Mensing, der er driftsdirektør i Mentech siger:
- Danskerne har mange nyere mobiltelefoner, fordi de i gennemsnit køber en ny hvert andet år. Det er der måske ikke altid en god grund til. Vi sætter en ære i at reparere mest muligt, så vi kan spare både miljøet og forbrugerne for en regning. Vi ser samarbejdet med Alka Mobil som meget spændende, og det kan blive et af landets fremmeste med en innovativ nytænkning inden for service på det danske telemarked.

Får man eksempelvis et nyt batteri i mobilen i stedet for at kassere den, sparer man miljøet for omkring 50 procent af CO2-aftrykket. Det betyder, at hvis man har en iPhone 6, som skal have skiftet batteri, kan man spare miljøet for 45 kg CO2 ækvivalenter.

Er det en mindre reparation, som en rensning af alle dele, sparer man miljøet for omkring 95 procent af CO2-aftrykket ved ikke at købe en ny mobiltelefon. Har man f.eks. har en iPhone 6, hvor højtaleren ikke virker på grund af snavs, kan man spare miljøet for 90 kg CO2 ækvivalenter.

Mentechs walk in-service er foreløbigt tilgængelig i Vejle, Aarhus, Aalborg, Odense, Glostrup og på Frederiksberg.
Ud over de fysiske lokationer er der også etableret en Alka-service og reparations-hotline for Alka Mobilkunder på tlf. 70 16 14 16

Yderligere information
Driftsdirektør Kristian Mensing tlf. 70 666 903, Mentech Eco A/S, e-mail: [email protected]
Kommunikationschef Tanja Frederiksen, Tlf. 51 95 77 78, e-mail; [email protected]