16. januar 2017

Spar flere tusind kroner på forsikringer:
Butikkers tillægsforsikring til elektronik er spild af penge

Januarudsalget er i fuld gang, og danskerne køber elektronisk udstyr på udsalg i stor stil. Mange køber butikkernes tillægsforsikringer til de elektriske apparater med, men du kan spare flere tusind kroner om året ved at supplere indboforsikringen med en elektronikforsikring igennem dit forsikringsselskab i stedet. Læs her, hvad der bedst kan betale sig, når du skal forsikre hjemmets nye gadgets og hårde hvidevarer.

En forsikring til opvaskemaskinen, en forsikring til computeren, en forsikring til fjernsynet og en forsikring til smartphonen. Når danskerne køber ny elektronik, køber vi ofte en tillægsforsikring fra butikken med, så vi er dækket, hvis der ryger kaffe i computeren eller du taber telefonen. Men det kan være både dyrt og unødvendigt at købe ny forsikring, hver gang du investerer i elektriske apparater, slår Forbrugerrådet Tænk fast i en ny undersøgelse.

”Danskerne har meget elektronik i hjemmet, og hvis du investerer i en ny forsikring, hver gang du køber forbrugselektronik, bliver det på årsbasis en dyr investering. Selvom det enkelte beløb på et par hundrede kroner ikke lyder af meget, løber det hurtigt op, hvis alle familiens medlemmer har egen smartphone, computer og TV. Så har du hurtigt tegnet fem til ti forskellige forsikringer for at have alt elektronik udstyr dækket og den samlede forsikringspræmie lyder på flere tusind kroner årligt, ” siger Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka Forsikring.

Købeloven dækker fejl og mangler
Butikkernes tillægsforsikring dækker fejl og pludselig skade for den ene vare, du køber den sammen med. Men mange af de fejl, der kan opstå, er allerede dækket af købeloven. Og selvom tillægsforsikringen sikrer, at du får et nyt produkt, hvis det går i stykker, gælder den ikke det nye produkt – og så skal du igen købe en forsikring.

”Hos mange elektronikforhandlere dækker tillægsforsikringerne kun marginalt bedre end købeloven, som giver dig reklamationsret, hvis varen viser sig at have fabrikationsfejl eller mangler inden for to år efter købet. For at få dækket pludselige skader som kaffe i computeren kræver det yderligere forsikring, men her kan det for de fleste bedre betale sig at supplere indboforsikringen med én samlet elektronikforsikring, der dækker alt elektronisk udstyr i hjemmet frem for at købe tillægsforsikringer, ” supplerer Lise Agerley.

Spar penge med én samlet elektronikforsikring
Hvis du skifter tillægsforsikringerne ud med en elektronikforsikring som tillæg til din indboforsikring hos dit forsikringsselskab, dækker den som udgangspunkt alle elektroniske apparater i dit hjem indtil de er fire år gamle. Og du skal ikke købe meget elektronik, før det er en god forretning.

Hvis din familie f.eks. køber tre individuelle forsikringer til en ny iPhone, bærbar computer og fladskærms-TV, koster det i gennemsnit 4.317 kroner hos de største elektronikkæder, hvor telefonen er dækket et år, fjernsynet tre år og computeren to år. En elektronikforsikring i tillæg til indboforsikringen koster i gennemsnit 770 kr. om året for hele husstanden. Efter tre år, som er dækningsperioden for tillægsforsikringen til fjernsynet, vil du med elektronikforsikringen have betalt 2.310 kroner. Du opnår altså en besparelse på 2.007 kr. ift. tillægsforsikringerne og har samtidig haft dækning på både telefon og computer i længere tid, end tillægsforsikringerne kunne give. Kommer der en vaskemaskine samt telefoner og computer til børnene oveni, er der endnu mere at spare.

Spørg dit forsikringsselskab til råds
Er du kommet hjem med en eller flere tillægsforsikringer fra en butik, kan det være en god idé at tjekke med dit forsikringsselskab, hvad en elektronikforsikring hos dem står i til sammenligning.

”Du har 14 dages fortrydelsesret, når du har købt en tillægsforsikring. Så hvis du lige er kommet hjem med en ny fladskærm og tilhørende forsikring og er i tvivl om, hvorvidt pengene er godt givet ud, er det mit råd, at du tager fat i dit forsikringsselskab. De kan fortælle dig, om du allerede er dækket via dine nuværende forsikringer, eller om det bedre vil kunne betale sig at tegne en elektronikforsikring hos dem end beholde tillægsforsikringen, ” afslutter Lise Agerley.

Forsikringsselskabernes elektronikforsikring
En elektronikforsikring som tillæg til indboforsikringen har i de fleste tilfælde en bedre dækning end butikkernes tillægsforsikringer.

• De fleste forsikringsselskaber tilbyder, at du kan udvide din indboforsikring med en elektronikforsikring for et ekstra beløb om året.
  • Elektronikforsikringen dækker funktionsfejl på alle elektroniske apparater, som er under fire år. Elektroniske apparater er alt fra tablets og smartphones til opvaskemaskiner og køleskabe.
  • Forsikringen koster mellem 500-1000 kr. årligt og omfatter alle husstandens elektroniske apparater. Den er dermed billigere end at tegne en række tillægsforsikringer, også selvom elektronikforsikringer ofte har en højere selvrisiko end tillægsforsikringer.

For yderligere information kontakt venligst