16. august 2017

Flere forældre lever i uvidenhed:
Sådan er dit barn forsikret i skolen

Madpakker, skoletasker og nye klassekammerater. Som forælder til et barn, der starter i skole, er der meget at holde styr på. Men de færreste forældre ved, hvordan deres barn er forsikret i skolen. Her guider Alka til, hvordan du bedst muligt forsikrer dit barn op mod skolestart.

Det er ikke uden risici, at forældre sender deres børn i skole. De fleste folkeskoleelever ejer en smartphone, men den yngste del af befolkningen passer ikke altid godt på deres elektroniske ejendele. Derudover er det ikke altid lige ufarligt at færdes i skolegården. Børn falder og slår sig, og cirka 165.000 danske børn under 15 år bliver hvert år sendt på skadestuen efter en ulykke, viser tal fra Børneulykkesfonden. Derfor er det afgørende, at forældre sørger for, at deres børn er ordentligt forsikrede, hvis de kommer til skade eller får ødelagt deres ting i skolen.

- Mange forældre er ikke klar over, hvordan deres børn er forsikret i skolen. Derfor overrasker det dem, at skolens forsikring ikke dækker, når barnet mister eller ødelægger sin tablet eller falder og slår sig alvorligt i skolegården, siger Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka.

Kollektiv ulykkesforsikring i skolen gælder ikke længere
I 2012 blev det vedtaget, at kommunerne ikke må tegne kollektive børneulykkesforsikringer længere. Barnet bliver derfor ikke tilbudt økonomisk hjælp, hvis han eller hun slår sig alvorligt i skoletiden, med mindre forældrene har tegnet en privat børneulykkesforsikring til barnet. Mange forældre tror, at deres egen ulykkesforsikring også dækker barnet i skolen, men det gælder kun i nogle tilfælde, og kun indtil barnet er et par år.

- Børn kan gå gratis til læge og tandlæge, men hvis en ulykke betyder, at der er brug for genoptræning hos en fysioterapeut eller kiropraktor, er en børneulykkesforsikring en stor hjælp, forklarer Lise Agerley.

Hun fortsætter:

- Nogle tandskader kan heller ikke behandles, før barnet er fuldt udvokset. Hvis barnet ikke har sin egen private ulykkesforsikring, betyder det, at behandlingen kommer til at stå for egen regning, når barnet er voksent. Hvis barnet omvendt har en børneulykkesforsikring, når tandskaden sker, dækker denne også efter barnets 18 års fødselsdag, såfremt ulykken meldes til forsikringen med det samme.

Skolen dækker ikke ved tyveri eller ødelæggelse
Det er ikke kun risikoen for at børnene kommer til skade på skolen, forældrene skal være opmærksomme på. Mange skoler beder eleverne om at medbringe egen computer eller tablet til undervisningsbrug, men bliver det elektroniske udstyr stjålet eller går i stykker på skolens område, hænger forældrene selv på regningen.

- Forældrene tror fejlagtigt, at skolens forsikring dækker, hvis børnenes egne elektroniske værdier stjæles på skolen. Men i virkeligheden er det forældrenes indbo- eller elektronikforsikring, der skal dække ved tyveri eller ødelæggelse på skolen. Hvis skolen derimod udleverer en tablet eller lignende som en del af undervisningsmaterialet, er det skolens ansvar, hvis det elektroniske udstyr går i stykker i elevernes varetægt, afslutter Lise Agerley.

Fem gode råd til forældre op til skolestart

1. Kontakt dit forsikringsselskab og find ud af, hvordan dit barn er dækket, når uheldet er ude.
  2. Undersøg eller stil krav om at dit barn kan låse værdier inde i et skab på skolen i frikvarteret og under idræt, når de ikke bruger deres smartphone eller tablet.
  3. Sørg for, at dine børn har en kode på telefon og tablet.
  4. Snak med dit barn om, hvordan man bedst passer på sine ting i skolen – både i undervisningen og i frikvarteret
  5. Snak med dit barn om, at man skal være opmærksom på hinanden, når man leger i skolegården. Bl.a. skal man skynde sig at finde en voksen, hvis nogen falder og slår sig eller har fået ødelagt deres ting

For yderligere information kontakt venligst