15. juni 2017

Undgå de dummeste festivalfejl:
Lås festivalteltet – og pas på ’dansetyve’!

Årets festivalsæson er godt i gang, og imens tusindvis af danskere nyder musik og kolde fadøl i solen, har tyvene kronede dage. I teltene går indbrudstyvene især efter iPads, designersolbriller og kamera, mens ’dansetyve’ tømmer festivalgæsternes lommer for mobiler og kontanter under koncerterne. Så tag kun det allermest nødvendige med, hvis du skal på festival, lyder rådet fra forsikringsselskabet Alka.

Hvert år er tyverier et stort problem på sommerens festivaler. Tyvene har for længst opdaget, at mange festivalgæster tager dyrt, elektronisk udstyr med på festival og lader det blive i teltet eller små, åbne lommer og tasker, når de bevæger sig rundt på festivalen. Og tager du ikke de rigtige forholdsregler, er det ikke sikkert, at forsikringen dækker.

Pas på telttyve
”Dyre smartphones, Ipads eller kamera er blevet fast inventar i tasken, når danskerne tager på festival. Men når festivalgængerne går til koncert, bliver tingene ofte efterladt i teltet, der ikke er aflåst – og det betyder, at der ikke er nogen erstatning at hente hos forsikringsselskabet, hvis de bliver stjålet, ” siger Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka, og fortsætter:

”Selvom tyvene kan skære sig ind i teltet, er det vigtigt at aflåse det med en hængelås for at kunne få dækket det økonomiske tab igennem indboforsikringen. Der er heller ikke nogen dækning, hvis tyven har kunnet kravle ind under teltdugen. Endelig er der ikke dækning på tyveri af smykker og kontanter fra teltene – også selvom man bruger hængelæs og surrer teltdugen fast. Så sørg for at have din pung og smykker på dig hele tiden i festivaldagene. ”

Når musikken er høj danser tyvene med
Til festival er fokus ofte på musikken, vennerne og den fest, man er en del af. De store koncerter og fester i campingområdet giver derfor lommetyve gode muligheder for at komme helt tæt på potentielle ofre, uden at de lægger mærke til det.

”Når musikken er høj, og promillen måske også er derop ad, er de færreste helt så opmærksomme på lommer og tasker, og det udnytter tyvene hurtigt. Vi omtaler dem som ’dansetyve’, fordi de smelter sammen med den dansende menneskemængde og derfor kan komme helt tæt på ofrene, der sjældent opdager, at de er blevet bestjålet før mange timer efter, ” fortæller Lise Agerley. Hun tilføjer:

”Tyvene har brugt mange år og festivaler på at forfine deres metoder til at franarre festivalgæster deres værdier, så det er vigtigt at være opmærksom på sine ting, når man står i tætpakkede forsamlinger. På en festival er en stjålet smartphone f.eks. ikke kun et økonomisk tab, men det er også kontakten til både vennerne og verden uden for festivalområdet, som man mister. ”

Hvis du bliver bestjålet
Så snart du opdager, at du er blevet udsat for tyveri, skal du melde det til politiet og derefter tage fat i dit forsikringsselskab, understreger Lise Agerley. Har du haft indbrud dit telt, skal du tage billeder og gemme låsen, og hvis tyven har skåret sig ind, bør du også gemme teltet, indtil forsikringsselskabet har behandlet sagen. Når tingene bliver stjålet fra lommer eller tasker, mens musikken spiller, kan det være lidt mere komplekst at få dækket sine tab.

”Selvom alle forsikringsselskaber som udgangspunkt dækker tyveri, kræver nogle forsikringsselskaber, at man du har gjort opmærksom på tyveriet, da det skete, for at få udbetalt erstatning - f.eks. ved at råbe ”stop tyven”. Under alle omstændigheder skal du melde tyveriet til politiet og kontakte dit forsikringsselskab så hurtigt som muligt,” siger Lise
Agerley og opstiller en række gode råd til årets festivaler.

Gode råd til festivalgængeren

• Undgå at tage dyre gadgets med på festivalen - det frister tyvene.
  • Lad aldrig smykker og kontanter ligge i dit telt - hav dem med dig hele tiden.
  • Tag ikke flere kontanter med end højst nødvendigt - brug betalingskort i stedet.
  • Husk at låse dit telt, når du forlader det - ellers dækker forsikringen ikke.
  • Efterlad aldrig værdifuldt elektronisk udstyr i dit telt.
  • Hav telefon og penge i lommer eller tasker, der kan lukkes helt.
  • Husk at råbe "stop tyven", hvis du udsættes for tyveri.

For yderligere information kontakt venligst