31. maj 2016

Distortion er mekka for lommetyve

Snart samles flere hundrede tusinde festglade mennesker i de københavnske gader for at høre musik, danse og nyde hinandens selskab. Det sker, når gadefesten Distortion løber af stablen fra 1. til 5. juni. Men lommetyve udnytter også Distortion-festen til at stjæle fra de feststemte, unge mennesker. Forsikringsselskabet Alka har gode råd til, hvordan man undgår tyveri, og hvad man skal gøre, hvis uheldet alligevel er ude.

Lommetyvene har kronede dage, når tusindevis af festglade mennesker fylder de københavnske gader under Distortion fra 1. til 5. juni. Menneskemængden er tæt, og det giver de fingrenemme og snedige tyve let spil. Smartphones og penge er deres fortrukne mål, og derfor gælder det om at være opmærksom, når man giver sig hen til fest og musik.

”Til Distortion er man fokuseret på musikken, vennerne og festen, og derfor er man måske ikke så opmærksom på sine ejendele. Det udnytter lommetyvene. Vi kalder dem faktisk for ”dansetyve”, fordi de smelter sammen med menneskemængden, og dermed kan komme helt tæt på deres ofre,” siger Lise Agerley, kommunikationsdirektør i forsikringsselskabet Alka.

Tyvene går målrettet efter kontanter og ting, som er nemme at sælge videre som for eksempel smartphones eller designer solbriller.

Lad de dyre ting blive hjemme
For især yngre mennesker kan en mistet smartphone være en tung og uvelkommen post på budgettet. Desuden bliver det langt sværere at holde kontakten med vennerne, hvis man pludselig står uden telefon. Og så er solbriller og smykker ofte kostbare ejendele.

”Vi råder altid folk til ikke at tage det meget dyre udstyr med til den slags fester. Gør man det alligevel, så opfordrer vi dem til at holde de værdifulde ejendele tæt på kroppen og gerne i aflukkede rum som tasker og inderlommer,” siger Lise Agerley.

Dækker forsikringen?
Skulle man alligevel være så uheldig at blive bestjålet i løbet af en af ugens mange fester, kan der være hjælp at hente hos sit forsikringsselskab.
Men der er et par regler, som skal overholdes, hvis man skal have erstattet sit tab.

”Hos de fleste forsikringsselskaber står der, at man skal gøre ”anråb” ved et lommetyveri. Det vil sige, at man skal råbe ”stop tyven”, som er bevis på, at man er blevet bestjålet og advare andre i nærheden mod tyven. Derefter skal man så hurtigt som muligt melde tyveriet til politiet og kontakte sit forsikringsselskab, så man kan få hjælp til at få erstattet sine ting.,” fortæller Lise Agerley.

Gode råd til Distortion:
- Undgå at tage dyre accessoires med. Dyre solbriller, smykker og tasker frister tyvene.
- Medbring så få kontanter som muligt. Brug helst betalingskort.
- Opbevar aldrig værdier i åbne bukse- eller jakkelommer. Brug en taske med lynlås, inderlommen i din jakke eller anden lomme der kan lukkes.
- Vær opmærksom på dine omgivelser og fremmede, som kommer ”usædvanligt” tæt på.
- Husk at råbe ’stop tyven’, hvis du bliver bestjålet.

For yderligere information:
Lise Agerley, Kommunikationsdirektør i Alka