2. februar 2016

Højsæson for skiulykker:
Skiferien er fem gange farligere end andre ferier

Vinterferien er på trapperne, og er du en af de 400.000 danskere, der skal på skiferie i år, er det vigtigt, at du passer på dig selv og er godt forsikret. Risikoen for, at du kommer til skade, er nemlig fem gange højere på skibakken end på andre ferier – og skal du ydermere selv betale for hjemtransport, kan det let komme til at koste dig 80-100.000 kr.

Over 400.000 af os drager hvert år forventningsfulde på skiferie. Uheldigvis kommer 10.000 af os alvorligt til skade på ferien – og det kan blive dyrt, hvis man ikke har den rette forsikring.

”Når du tager på skiferie og drøner ned af stejle pister, er risikoen for ulykker langt større, end hvis du ligger på en strand og solbader. Derfor råder vi alle – erfarne som uerfarne – skiløbere til at kontakte deres forsikringsselskab for at sikre sig, at man har de rette forsikringer. Med dem i bagagen kan man få hurtig rådgivning, hvis man skulle være så uheldig at komme til skade – eller komme til at skade andre,” siger Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka.

Dyrt uden forsikring
Løber man risikoen og tager på skiferie uden forsikring, kan det blive en dyr fornøjelse.

”Omkring 10.000 danskere får hvert år brug for deres forsikring på deres skiferie. Cirka 2.000 af dem kræver særlig hjemtransport, og det kan let koste 80-100.000 kr. I de værste tilfælde kan ulykken kræve et ambulancefly – og så bliver det endnu dyrere og bevæge sig op på 250.000-300.000 kr.,” siger Lise Agerley fra Alka.

Det er ikke kun, hvis du selv kommer galt af sted, at man kan få brug for en forsikring:”Politi og domstole i udlandet slår hårdt ned, hvis man har overtrådt færdselsreglerne på pisterne og er blevet involveret i ulykker med andre. Derfor er det vigtigt at være forsikret. En forsikring løser ikke alle problemer, men den kan i det mindste bistå med økonomisk hjælp i en svær situation”, forklarer Lise Agerley fra Alka.

Mange unge kommer i klemme
Især unge mellem 21 og 25 år kan ende i en klemme på skiferien. Mere end 30 procent af dem har ikke en indboforsikring, der ellers dækker det erstatningsansvar, man kan blive pålagt, hvis man er involveret i ulykker.
”Rigtig mange unge lever uden en forsikring – og risikerer dermed at ende i dyb gæld, hvis de ender i en alvorlig ulykke eller skader andre”, siger Lise Agerley fra Alka.

Hjemmeboende børn dækkes af forældrenes indboforsikring, hvis de har samme folkeregisteradresse som forældrene. Nogle selskaber dækker dog kun, indtil børnene fylder 18 år. Derfor bør man som ung undersøge, om ens forsikringsselskab dækker.

Hvad hvis skiene bliver stjålet?
En indboforsikring dækker ikke kun ved uheld, men også hvis du får stjålet dit skiudstyr i terrænet. Hjemme i hytten eller ved hotellet bør du lukke dit udstyr forsvarligt inde.

”Din indboforsikring dækker, hvis du har stillet ski eller snowboard i skistativet foran en restaurant i terrænet eller udenfor – lige meget, om du er ejer eller lejer. Husk altid at melde det til det lokale politi og få en politirapport”, udtaler Lise Agerley fra Alka.

Gode råd: Sådan vælger du den rette forsikring

Står du og skal på ferie, råder forsikringsselskabet Alka dig til at sikre dig, at du har den rette forsikring i tilfældet af, at uheldet er ude for dig eller din familie.

• Sørg for, at din rejseforsikring gælder i det land, du rejser til – ikke alle rejseforsikringer dækker alle lande.
  • Vær sikker på, at hjemtransport er inkluderet i din rejseforsikring. Så kan du komme hjem fra din ferie, uanset hvor du er, i tilfælde af sygdom eller ulykkestilfælde uden selv at skulle betale.
  • Lige meget om du rejser indenfor eller udenfor EU/EØS-landene, skal din rejseforsikring inkludere sygebehandling, så du kan få dækket dine udgifter til behandling hos en læge eller ophold på et hospital.
  • Det anbefales, at du ikke sætter et max. på betalingsgarantien i din rejseforsikring, så du ikke ender med regningen selv.
  • De fleste rejseforsikringer gælder op til to måneders ferie. Er dit ophold længere, skal du forsikres anderledes.
  • Kontakt dit forsikringsselskab, hvis du har en kronisk sygdom, er blevet skadet eller har været syg umiddelbart før afrejse. Det er alene dit forsikringsselskab, der vurderer, om din forsikring dækker evt. behandling i udlandet, hvis der skulle opstå komplikationer.

(Kilde: Alka)

Søg og få hjælp her:

• www.huskdetblaa.dk Her kan du læse mere om det blå kort og få svar på de mest stillede spørgsmål.
  • www.borger.dk Her kan du få det blå kort. Det kan også gøres hos din kommune.
  • www.patientbuddet.dk På patientombuddets hjemmeside kan du finde information om, hvordan du er dækket i de enkelte lande.
  • www.ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559 Her kan du finde en app til din smartphone om det blå EU- sygesikringskortet, der kan hjælpe på rejsen.
  • www.alka.dk Her kan man læse mere om Alkas rejseforsikring – hvad og hvem den dækker.

FOR YDERLIGERE INFORMATION:

Lise Agerley, Kommunikationsdirektør i Alka