Konfirmationspenge frister lommetyve

13. april 2016

Fra Blå til Sort Mandag:

Når årets konfirmander skal ud at fejre Blå Mandag, skal de være ekstra meget på vagt over for lommetyve. Knitrende kontanter og dyre konfirmationsgaver i tasken frister de snedige tyve.

Blå Mandag kan meget nemt ende som en kulsort dag for mange af årets konfirmander, hvis de ikke passer på lommetyve, når de tager til den nærmeste storby for at fejre sig selv og bruge en del af konfirmationspengene.

”Lommetyve er skruppelløse og går efter nemme ofre. Og når man er i godt humør og har lommen fuld af penge – som mange unge har med sig på Blå Mandag – er man tit nem at narre, fordi man ikke er så opmærksom på, hvad der sker omkring en,” fortæller Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka.

Stjæler fra børn
Lommetyvene går målrettet efter kontanter og ting, der er nemme at sælge videre.

”Traditionen tro får konfirmander fine og dyre gaver som smartphones, designertasker, dyre solbriller og en pengepung fuld af kontanter. Det er attraktive ting for lommetyvene at få fingrene i, og tyvene er tilsyneladende skruppelløse og stjæler også fra børn, hvis muligheden opstår,” lyder det fra Lise Agerley.

Tag en snak med de unge
Som forældre er det vigtigt, at man ruster de unge til Blå Mandag, da det for mange er deres første rigtige dag ’alene’ ude.

”Blå Mandag bør være en festdag, men vi oplever desværre, at mange unge bliver udsat for tyverier, så dagen bliver ødelagt. At blive udsat for et tyveri på den dag, der skulle være en fejring, kan være en meget voldsom oplevelse, når man er 13-15 år. Og står man oven i købet i en fremmed by uden penge, kan det være endnu mere skræmmende,” siger Lise Agerley.

Alka har disse råd til konfirmandernes forældre:

”Tag en snak med de unge, før de tager af sted. Ikke for at skræmme dem eller være belærende, men for at ruste dem. Fortæl dem, at de skal bevare værdier i lukkede tasker eller i inderlommer i jakken. Sig også til dem, at de skal være opmærksomme på omgivelserne, når de åbner deres tasker eller står med deres penge. Og sig til dem, at de altid kan ringe hjem, hvis de pludselig befinder sig i en utryg situation.”

Medbring få kontanter
Selvom man skal passe på lommetyve, viser statistikkerne heldigvis, at der på årsbasis sker færre tyverier fra unge. Fra 2001 til 2013 var der en stigning på 87 % i antallet af tyverier fra unge på 10-19 år, men fra 2013 frem til 2015 er antallet faldet med 37 % og var i 2015 på 3.989 tilfælde.

”Vi ser altså markant færre tyverier fra de unge i den seneste to år, og det kan skyldes at færre unge har kontanter på sig og i stedet benytter kredit- eller hævekort, derfor råder vi de unge til at medbringe så få kontanter som muligt”, siger Lise Agerley.

Husk at råbe
Hos de fleste forsikringsselskaber står der i forsikringsbetingelserne, at man skal ’gøre anråb’ ved et lommetyveri. Det er derfor vigtigt at råbe ’Stop tyven’, hvis uheldet er ude. Det er bevisfor, at man er blevet bestjålet. Derefter skal man straks melde tyveriet til politiet og kontakte sit forsikringsselskab, så sagen kan blive håndteret hurtigst muligt.

”Bliver man offer for en lommetyv, dækker indboforsikringen mobiltelefoner, tasker, solbriller o. lign. Kontanter og smykker derimod er kun dækket, hvis man selv eller andre i nærheden opdager lommetyveriet, mens det sker, og man råber op,” oplyser Lise Agerley fra Alka.

Gode råd til konfirmanderne:
Undgå at Blå Mandag bliver kulsort!

• Undgå at tage dyre gaver med. En ny designertaske eller iPhone frister tyve.
  • Medbring så få kontanter som muligt. Aftal evt. med dine forældre, at du har et betalingskort med som sikkerhed.
  • Opbevar aldrig værdier i bukselommen eller i åbne jakkelommer. Brug en taske med lynlås eller inderlommen på din jakke.
  • Gå sammen i flok og hold jer til gader med mange mennesker – og vær opmærksom på omgivelserne, når I åbner jeres tasker og står med jeres pengepung.
  • Hold øje med jeres tasker og jakker, når I spiser – og lad aldrig mobiltelefon eller pengepung ligger på bordet.

Kilde: Alka

For interview eller flere informationer:
Mail: [email protected]