12. oktober 2016

Sådan undgår du fremmede fingre i tasken i efterårsferien

Efterårsferien står snart for døren, og for mange danske familier betyder det en uge i udlandet. Desværre får mange danskere en dårlig oplevelse med på ferien, fordi den også er højsæson for lommetyvene. Læs her, hvordan du undgår lommetyvenes lange fingre og forebygger tyveri på ferien.

Efterårsferien er på trapperne. En uge, hvor mange danske familier drager til de europæiske metropoler og får sig et skud kultur, hygge og frihed.

Men for nogen tager ferien en kedelig drejning, når de pludselig ikke kan finde pungen i tasken, fordi lommetyvene har været på spil.

- Lommetyvene i alle verdens storbyer ved godt, hvor og hvornår de skal være klar. I sidste kvartal af 2015 blev der anmeldt 1.748 lommetyverier til politiet herhjemme mod 1.353 i første kvartal af 2016. Noget tyder altså på, at tyvene er ekstra om sig i efteråret. Og de har let ved at spotte os turister og forældre, der har travlt med at holde øje med børnene eller se på seværdigheder, fortæller Lise Agerley, der er kommunikationsdirektør i Forsikringsselskabet Alka. Hun fortsætter:

- Selvom ferien skal være en nydelse uden for mange bekymringer, er det en god ide at gøre sig lidt tanker om, hvordan man bedst muligt undgår at blive bestjålet – eller i værste tilfælde minimerer tabet af værdigenstande og kontanter. Helt overordnet skal man altid have et halvt øje på sin tasker og måske endda bære den på maven i stedet for på ryggen i meget tætpakkede områder.

Hjemmearbejdet gør forskellen
Ifølge Lise Agerley er det altid er en god idé at have sat sig ind i, hvornår og hvad ens forsikring dækker ifm. tyveri, da det kan variere fra selskab til selskab. De fleste forsikringsselskaber ser f.eks. gerne, at man har anmeldt tyveriet i det land, hvor det skete, og derfor kan indsende en politirapport, når man kommer hjem og skal skadeanmelde til forsikringen.

- Oftest er det vigtigste, at man har reageret på tyveriet. Et godt råd er derfor, at man hjemmefra har indhentet numre til sit forsikringsselskab og bank og taget dem med på en lap papir. Så kan man både skadeanmelde og spærre kort med det samme, hvis skaden sker, siger hun og tilføjer:

- Papiret med telefonnumre skal selvfølgelig ikke ligge i den pung, man får stjålet, men sikkert hjemme på hotelværelset, så man altid har numrene.

Sådan undgår du at blive bestjålet
Lise Agerley giver her fem gode råd til at undgå lommetyve i efterårsferien:

1. Hav ikke for mange kontanter og værdifulde genstande på dig
    Et tykt bundt sedler i den åbne pung eller dyre smykker om halsen er fristende. Hvis du vil undgå lommetyvene, handler det i første omgang om at undlade at friste dem. Lad de dyre smykker blive hjemme og tag kun de kontanter med, du skal bruge samme dag.

2. Fordel pengene på flere, ikke sårbare steder
    Hvis du skulle blive antastet af en lommetyv, er det rart ikke at have alle dine kontanter på samme sted. Hvis du sørger for at opdele dem i forskellige rum i tasken og inderlommer i tøjet – helst med lynlås og ind mod kroppen – vil du altid have nogle kontanter tilbage.

3. Se selvsikker og rolig ud – også når du ikke er det
    Mange lommetyve stjæler for at overleve, så de går efter dem, der ser lettest ud. Forsøg derfor at se selvsikker og rolig ud, når du bevæger dig rundt, og træd evt. ind i en butik eller café, hvis du har brug for at kigge på kort eller spørge om vej. Turister er ofte det foretrukne mål.

4. Vær opmærksom på dine omgivelser
    Nogle steder er mere oplagte for lommetyve end andre. Tætpakkede lokationer som togstationer, undergrundsbaner eller store seværdigheder, giver dem gode muligheder for at gå i lommer og tasker. Tænk derfor hele tiden over, hvor du er, hvor mange mennesker der er rundt om dig, og hvor oplagt et ”mål” du er.

5. Pas på fupnumre
    Du skal ikke være mistroisk 24/7, men bare have i baghovedet, at mange lommetyve arbejder i grupper og kan forsøge at distrahere dig ved f.eks. ”uheldigvis” at tabe noget foran dig uden selv at opdage det, eller ved at spørge om vej. Hjælp gerne dem, der beder om det, men hold øje med dine lommer og tasker imens.

For yderligere information kontakt venligst:

Lise Agerley, Kommunikationsdirektør i Alka