Til dig med rejseforsikring hos Alka

Coronavirus

Få hjælp før og under din rejse

Få styr på din rejseforsikring inden ferien

Corona-situationen udvikler sig hele tiden og kan nå at ændre sig inden ferien. 
Hvis du skal ud og rejse, kan du holde dig orienteret om din rejsedestination på Udenrigsministeriets hjemmeside. Her kan du se, hvilken farve din destination har, og om rejsen frarådes.

Rejseforsikringen dækker som den plejer, også i forbindelse med corona, så længe du overholder myndighedernes vejledninger. Du må tidligst afbestille din rejse, når der er 24 timer til afrejse. Det skyldes, at Udenrigsministeriets rejsevejledning hurtigt kan ændre sig.

Følg gerne med på denne side, der løbende bliver opdateret.

Rejser til udlandet

Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledning, når myndighederne fraråder rejsen. Det handler ikke kun om risikoen for at blive smittet med corona på rejsen og for at bringe mutationer af virussen med hjem. Hvis corona-situationen på rejsemålet forværres og forårsager lockdown i lufthavne eller aflysninger af anden transport, risikerer du at strande i udlandet under en global sundhedskrise.

  • Rejseforsikringen dækker som normalt ifølge forsikringsbetingelserne, og hjælper derfor også ved corona-relaterede skader og sygdomstilfælde.

  • Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledning. Fraråder Udenrigsministeriet din rejse, er vores anbefaling, at du ikke rejser.
     
    Forsikringen dækker ifølge betingelserne, hvilket betyder, at mange skader relateret til corona-pandemien ikke vil være dækket af forsikringen. Fx dækker forsikringen ikke: Evakuering fra en destination, som på udrejsetidspunktet er ramt af corona, udgifter til ufrivillig forlængelse som følge af karantæne eller aflysning af transportmiddel eller udgifter til ændret/afbrudt rejse som følge af restriktioner på rejsen.
  • Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledning, og derfor ikke rejser. Hvis du vælger at rejse afsted alligevel, skal du være opmærksom på, at vores muligheder for at hjælpe dig kan være meget begrænset grundet situationen i landet.

    Forsikringen dækker ingen skader relateret til corona.

  • Ifølge Udenrigsministeriet kan du blive i området frem til oprindelig hjemrejse, selvom rejsevejledningen på din destination ændres under din rejse.
     
    Hvis situationen er så voldsom, at Udenrigsministeriet anbefaler evakuering, dækker forsikringen ekstraudgifter forbundet med dette, hvis landet/området var grønt eller gult ved indrejse.
     
  • Forsikringen dækker udgifter til en coronatest, hvis du er syg.
    Hvis du selv ønsker at blive testet eller hvis testen foretages på opfordring fra myndigheder, flyselskaber eller lignende, er udgiften ikke dækket.

  • Dækningen på rejseforsikringen følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger, uanset om du er vaccineret eller ej. Du skal derfor fortsat undersøge om Udenrigsministeriet fraråder rejsen.

    Hvis Udenrigsministeriet ikke fraråder din rejse – f.eks. til et orange område, fordi du er omfattet af Udenrigsministeriets regler for færdigvaccinerede – dækker forsikringen som normalt. Du skal dog være opmærksom på, at der fortsat kan være betydelige indrejserestriktioner på rejsemålet.

    Det er dit eget ansvar at holde sig opdateret om regler og rejserestriktioner på Udenrigsministeriets hjemmeside. Forsikringen dækker ikke tab som følge af eventuelle rejserestriktioner på rejsen.

    Vi anbefaler, at du altid retter dig efter gældende retningslinjer fra de danske myndigheder og Udenrigsministeriets rejsevejledning.
     
  • Aflyses din rejse eller flybillet, skal du kontakte dit rejsebureau eller flyselskab og få refunderet dine udgifter. Selskabet kan tilbyde dig en voucher eller en ombooking, men du har ret til at takke nej, og så skal du have penge tilbage.

    Dit rejsebureau eller flyselskab er forpligtet til at tilbyde dig fuld refundering, hvis din planlagte rejse ikke kan gennemføres.

  • Aflyses din rejse eller flybillet, skal du kontakte dit rejsebureau eller flyselskab og få refunderet dine udgifter. Selskabet kan tilbyde dig en voucher eller en ombooking, men du har ret til at takke nej, og så skal du have penge tilbage.

    Dit rejsebureau eller flyselskab er forpligtet til at tilbyde dig fuld refundering, hvis din planlagte rejse ikke kan gennemføres.

  • Kontakt dit rejsebureau eller flyselskab for at høre, hvordan du skal forholde dig.
    Kontakt herefter Alkas Rejseservice, som kan hjælpe dig med din situation.

    Alka Rejseservice: +45 70 27 14 33, tast 1.
    Har du akut behov for hjælp, f.eks. ved sygdom, så ring direkte til Alka Rejseservice.
     

Afbestilling

Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til 24 timer før afrejse. Det er en betingelse, at Udenrigsministeriet har skærpet deres rejsevejledning efter, at rejsen blev bestilt.
 
Du kan tidligst afbestille din rejse, når der er 24 timer til afrejse. Det skyldes, at Udenrigsministeriets rejsevejledning hurtigt kan ændre sig.
 
  •  
    Har du købt en pakkerejse, f.eks. hotel og flybilletter, skal du kontakte din rejsearrangør eller -formidler for at få erstattet rejsen. Din rejsearrangør skal tilbagebetale det beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser.
     
    Hvad er en pakkerejse?
    En pakkerejse består af minimum to af følgende rejseydelser:

    • Transport (f.eks. fly, bus, tog, færge.)
    •  Indkvartering (f.eks. hotel, sommerhus, camping)
    • Turistmæssig ydelse (f.eks. fodboldkamp, ski, koncert, greenfee mv.)
    •  Leje af bil, motorcykel, autocamper mv.
  • Ønsker du at afbestille en flyrejse til en destination, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til:

    Hvis flyet stadig afgår 24 timer før afrejse, skal du kontakte flyselskabet og høre, om det kan lade sig gøre at refundere eller ombooke rejsen. 
    Er dette ikke muligt, vil du være dækket for afbestilling af rejsen, hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse på destinationen 24 timer før afrejse. For at vi kan hjælpe dig, er det vigtigt, at du ikke selv har afbestilt eller annulleret den planlagte flyrejse hos flyselskabet. 

    Er flyet aflyst, skal du kontakte flyselskabet for at få erstattet udgiften. Flyselskabet kan tilbyde dig en voucher eller en ombooking, men du har ret til at takke nej, og så skal du have penge tilbage.

     
  • Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til. Det er en betingelse, at Udenrigsministeriet har skærpet deres rejsevejledning efter, at rejsen blev bestilt.

    I forhold til andre lande anbefaler vi, at du holder dig opdateret om situationen via Udenrigsministeriets hjemmeside.

    Ønsker du at afbestille en rejse, du selv har arrangeret, skal du op til afrejse først kontakte rejseudbyderen (f.eks. hotellet) for at undersøge muligheden for refusion af dine udgifter. Får du afslag af rejsearrangøren, skal du bede om skriftlig dokumentation. 
    Anmeld herefter din afbestillingssag. Anmeld din afbestilling her.

  • Afbestillingsforsikringen vil ikke dække afbestilling grundet coronavirus, hvis årsagen allerede var til stede ved bestilling/køb af rejsen.
    Hvis du køber en rejse til et område, hvor Udenrigsministeriet på bestillingstidspunktet fraråder rejsen, dækker afbestillingsforsikringen ikke.

  • Jeg har fået corona og kan derfor ikke rejse:
    Ja, afbestillingsforsikringen dækker, hvis du ønsker at afbestille din rejse, fordi du bliver akut syg, herunder hvis du er syg med corona.

    Jeg har været "nær kontakt"og kan derfor ikke rejse:
    Afbestillingsforsikringen dækker kun "nær kontakt", hvis den person som er syg/smittet med covid19, er omfattet af din rejseforsikring/husstand.

  • Forsikringen dækker ikke aflyste koncerter, festivaler, arrangementer eller lignende – hverken i Danmark eller udlandet.
    Du skal derfor kontakte arrangøren for at høre, hvordan du skal forholde dig.

  • Pakkerejser: Ja, har du bestilt en pakkerejse fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt/oplevelse, skal du indbetale restbeløbet. Det er din rejsearrangør, der skal tilbagebetale dig, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejsen på tidspunktet for afrejse. 
     
    Øvrige rejser: Kontakt først Alka Rejseservice kort tid før, restbeløbet skal indbetales. Så vurderer vi ud fra den aktuelle situation og dit afrejsetidspunkt, hvad du skal gøre.
     
  • Nej, situationen ændrer sig hele tiden og kan nå at ændre sig inden ferien. Du må derfor holde dig orienteret på Udenrigsministeriets hjemmeside. Du kan også kontakte dit rejsebureau for at høre, om de gennemfører rejsen. Ring først til os kort før afrejse, så tager vi stilling til situationen og vurderer, om vi kan dække.

  • Forsikringen dækker ikke, fordi du ikke ønsker at rejse.
     
  • Har du har lejet en feriebolig i Danmark, dækker afbestillingsforsikringen som normalt – fx hvis du bliver akut syg med corona eller kommer til skade.

    Forsikringen dækker ikke afbestilling af feriebolig pga. frygt for smitte med coronavirus, eller fordi ferien ikke kan gennemføres på grund af myndighedernes anbefalinger om socialt samvær.